Epidemia depresji – najgroźniejsza z chorób XXI wieku, której nie przejdziemy bezobjawowo!

Stan psychiczny kilkuset tysięcy nastolatków jest obecnie tak słaby, że mówimy tu prawdopodobnie o największym problemie społecznym dotykającym młodzieży w ciągu ostatnich kilkunastu lat. W związku ze Światowym Dniem Zdrowia, Fundacja Młodych Liderów porusza istotny temat choroby, jaką jest depresja. Kampania społeczna pod nazwą Poproszę Uśmiech ma na celu przybliżenie problemów, z jakimi zmagają się obecnie młode osoby, a także pomoc w odzyskaniu przez nich uśmiechu.

Dlaczego temat depresji?

Smutny, agresywny, przestał się uczyć, nic mu się nie chce…Czy to tylko przejawy młodzieńczego buntu? Depresja młodzieńcza często jest bagatelizowana przez osoby dorosłe z otoczenia chorego i tłumaczona właśnie burzliwym okresem dojrzewania. Dane jednak są bezlitosne i zatrważające – obecnie na depresję cierpi prawie jedna trzecia nastolatków.

Nastolatkowie z lockdownem i nauką zdalną radzą sobie gorzej niż mogłoby się wydawać. Niestety swoje konsekwencje może to mieć jeszcze na długo po pandemii.  Według raportu Etat w sieci 2.0 (2021) szacuje się, że aż 62% nastolatków w wieku 11-18 lat ma problemy ze snem. Z kolei  75% badanych w tej grupie wiekowej martwi się o przyszłość, a 70% czuje się bardziej nerwowymi i rozdrażnionymi niż wcześniej. Co szokuje najbardziej to fakt, że aż 43% badanych nastolatków miewało lub ma myśli samobójcze.

Według Światowej Organizacji Zdrowia, depresja do końca 2030 roku, będzie na pierwszym miejscu wśród najczęstszych chorób. Kampanią Poproszę Uśmiech dokładamy swoją cegiełkę, aby temu zapobiec!

Na czym polega kampania Poproszę Uśmiech?

Każdego dnia miliony osób w Polsce zakładają maseczki, dezynfekują dłonie i utrzymują społeczny dystans, by uniknąć zakażenia COVID. Równocześnie nie podejmują żadnych działań, by zabezpieczyć się przed ryzykiem zachorowania na depresję, czyli chorobę, której nie da się przejść bezobjawowo i która zostawia w naszej psychice ślad na całe życie.

W obliczu zaistniałej sytuacji postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce, organizując ogólnopolską kampanię społeczną o nazwie „Poproszę Uśmiech”. Jej celem jest uświadomienie milionów Polaków jak dużym zagrożeniem jest depresja, jakie są jej objawy oraz jak można sobie z nią radzić.

Przygotowaliśmy szereg materiałów, które stanowią wskazówki zarówno dla osób z objawami depresji, a także dla ich najbliższych, którzy często czują się bezradni w obliczu problemu.

W kampanii Poproszę Uśmiech proponujemy konkretne rozwiązania, by poprawić kondycję psychiczną nastolatków z perspektywy:

  • młodzieży:
  • rodziców:
  • nauczycieli:

W tym celu powstała strona internetowa www.poproszeusmiech.pl, na której znajdują się m.in.:

  1. Test Beck’a do wstępnej oceny kondycji psychicznej.
  2. eBook, który pozwoli zrozumieć objawy depresji.
  3. Poradnik, w którym zawarte są wskazówki jak pomóc bliskiej osobie w depresji.
  4. Zakładkę #wyznajemy, gdzie zbierać będziemy anonimowe wyznania.
  5. Merytoryczne wywiady z doktorem psychologii na co dzień pracującej z młodzieżą, dotyczące kondycji psychicznej nastolatków z perspektywy: młodzieży, rodziców i nauczycieli.
  6. Statystyki i baza wiedzy, aby szerzej przedstawić i przybliżyć problem.

Co chciał(a)byś, aby dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?

To pytanie zadali w wywiadzie nastolatkom pod koniec 2020 roku badacze przygotowujący raport Etat w sieci 2.0 (2021). Oto niektóre autentyczne odpowiedzi, które zostały uzyskane:

Zdalne i izolacja odbierają nam najlepszy okres w życiu.

Oddajcie mi moje życie. Oddajcie mi szkołę. Oddajcie mi koleżanki, pasje.

Z dnia na dzień odechciewa się żyć.

Chcę, żebyście zrozumieli, że nie mamy siły wychodzić i cieszyć się z życia, nie mamy mentalnej siły na „przyjemne spacerki”, jedyne czego chce po lekcjach to iść spać, bo na następny dzień znowu czeka mnie to samo…”

“Wprowadźcie zmiany teraz, bo zdechniemy a wy razem z nami.”

Nie przechodźmy obok tego głosu obojętnie!

Organizatorem kampanii jest Fundacja Młodych Liderów
www.poproszeusmiech.pl

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments